Monday, July 6, 2009

19 hari Li

Aku li bukan lah kat kompeni terkenal atau MNC. Aktiviti utama company ni melombong la sesuai la dgn name ni… so tugas aku sbg bdk praktikal kat sini ialah menganalysis sample2 bijih dr lombong dieorg ataupon sample2 bijih dari port2 baru dijumpai. 1st week je aku dah diajar semua test tu iaitu Mn,Sn, dgn Fe, senang citer test ni chemistry je..wat titration… bukan hari2 masuk lab wat test. Bile ade sampel baru masuk lab wat test, xde sampel duduk dalam ofis x buat ape2,ofis ni plak depan megamall.so bile xde keje aku duduk ofis mengadap la bangunan megamall.. xde engineering pon ape yg aku dpt..mgu2 seterusnye aku buat test tu berulang2 berdasarkan kehadiran sampel..(sebagai contoh, 3rd week aku masuk lab satu hari je, lagi 5 hari duduk ofis)so xde la bnde baru yg aku blaja sbb bt bende same ulang2..ape yg beze hanyelah result…so apebende aku nk tulis dlm repot nt..huhu..

Pnh jugak la skali aku masuk site@ lombong die(hari ke 4 li)..kat sg ayam kemaman.nak smpai sane je dah 2 jam..silap2 dah masuk xleh kuar..kalau air sungai naik..ade gak dieorg offer ajak lepak lombong 2-3hari..aku tolak care baik..ye lah..sebab aku sorg je melayu..jd masalah aku nk makan minum..dah la site tu dalam hutan, kena masuk pki 4wd…mane nak cari kedai makan melayu dalam tu..kalau nak masuk sendiri pon mampus aku nak kena bawak semua2 equipment memasak..mane blh cmpor dgn dieorg punye… yg paling aku x suke kat site tu anjing..dah la muke bengis2..sibuk je nk dtg dekat2…..haishh..

Bile xde keje @ aku ade kat ofis ade jgk la mereka suruh wat keje2 pejabat yg biase2 aku percaye org lain pon kene seperti:
1. hari pertama aku daftar aku dah kene uruskan pembelian analytical balance..baru aku tau bnde tu rm5k sebiji depend pade brand. Mase supplier tu htr analytical balance tu baru aku tau benda alah ni kena warm up dulu 15 minit br bleh gune..maknenye lepas 15 minit on baru blh timbang2..dulu mase wat psm aku belasah je gune lps on..sengal btol…huhu
2.pagi2 aku akan buka pntu pejabat..pintu besi yg gulung2 tolak ke atas..
3. aku jd penyambut tetamu kalau ade org dtg ke ape ke sebab meja aku duduk depan pintu, merangkap tukang tekan suis nak bukak pintu..sebab pki security code la ape la…
4.aku kena g tempah duplicate kunci
5. g amik periuk nasi company yg siap di repair….periuk???
6.g kedai beli itu beli ini…
7. g buat roadtax,bayar saman n renew lesen..mcm ofisboy pulak
8. yg ni paling aku x suke..kena jd drebar htr staff die g sane sini..bank la, maxis center la, kwsp la, astro la..
9.main mesin fotostet n fax(standard bdk li la nih)

Bile time rehat aku sorg2 je makan..ye la..aku je praktikal kat sini..dah tentu mereka nak makan Chinese food..huhu.. xkan join aku pulak..huhu

Kadang2 tu amoi kat sini..(cih, kat ofis ni 8 org je pon termasuk director) pakai..pergh..terbeliak biji mate bulat kalau die tgk..huhuh..ye lah bukan blh slahkan dieorg pon…sebelum ni semua Chinese kat sini..aku masuk br jadi berbangsa2..hehe..ade tu pki suar pendek + singlet yg aku rase2 dan percaye boxer aku lg labuh dari suar die pki dtg pejabt…haish……

Kesimpulannye..aku rase aku dh blaja ape yg aku blh blaja kat sini dan akan buat berulang2(test2 bijih tu la)….ape yg relate ngan engineering nye??? Tah la..lu pk la sdr…semua ni x jd cm ni kalau lagi 3 offer tu dtg awal..mayb dah mmg bukan rezekki aku tu..

Ape yg akan jd hari2 mendatang?ntah la…nk tgu sampai mggu ke 24??? Haish….

4 comments: